Den brune suppe: Kaffe i Kina

Skriv en kommentar
Dagligvarer / Erhverv / Kultur

kaffekop.jpg Servitricen på kaffebaren “Cappucino” i Kaifeng har stillet en kop på bordet foran mig. Op af koppen rejser der sig et lille tårn af dåsefløde, krydret med farvet krømmel og chokolade, der løber ned ad siden på koppen. Den brune suppe nedenunder er svagt brunligt farvet. Og smager mere af kanel end af kaffe.

Lyder det ikke som en cafe latte? Nej, måske ikke helt. Det er også en af de mere opfindsomme cafe latte’r, jeg har drukket her i Kina. Det er langt fra altid, at de kinesiske kaffebarer har helt styr på hvad de hælder i kopperne. Eller hvordan de gør det.

Det er da også først inden for de seneste ti år, at kineserne for alvor er begyndt at hælde kaffe i kopperne. Thesaloner lukker og nye kaffebarer skyder op. De fleste er lokale kaffebarer, der måske kopierer en kæde som Starbucks, der i dag har 216 kaffebarer i Kina. Hvilket er 147 flere kaffebarer end i 2003.

Ifølge Euromonitor, der er en privat konsulentvirksomhed, steg kinesernes forbrug af kaffe med 90 procent fra 1998 til 2003. Til i alt cirka 6.500 ton kaffe om året.

Så det er langt fra alle 1,3 milliarder kinesere der drikker kaffe. Der er stadig the i de flestes kopper. Kineserne er amatører sammenlignet med de danske kaffesvampe, der hvert år hælder 29.415 ton kaffe i hovedet.

Det meste af kaffen bliver drukket i de rige og veludviklede byer på østkysten, hvor de smarte og urbane kinesere bor.

Ifølge Euromonitor er der tre slags kaffedrikkere. Det er unge og smarte kinesere, der har taget den vestlige kultur til sig. Det er dem, der har arbejdet eller studeret i vesten, hvor de har vænnet sig til at gå på cafe og drikke kaffe. Eller det er udenlandske studerende og forretningsfolk, som der bliver stadig flere af i Kina.

Det er dog ikke filterkaffe, der bliver drukket mest af i Kina. Det er klart pulverkaffen, der sælger bedst. Den kan man købe i små tre-i-en-poser, hvor pulverkaffen er blandet sammen med pulvermælk og –sukker, klar til at hælde i koppen. Sådan en pose pulver kan jeg købe hos min lokale kiosk til cirka 50 øre.

Det smager en anelse af kaffe, og det er de fleste tilfredse med. En af grundene kan være at rigtig kaffe er ret dyrt i Kina. I den franske supermarkedskæde Carrefour koster en pose med 750 gram almindelig kaffe omkring 40 kroner.

Rigtig kaffe er heller ikke nemt at finde. Udover Starbucks er det kun i større supermarkskæder som Wal Mart eller Carrefour, at man finder rigtig kaffe på hylderne. I de kinesiske supermarkeder er der højest Nescafe og måske en kinesisk variant.

Men en ting er at finde kaffen. Og at den er dyr. Derefter kan man så begynde at lede efter et sted, der sælger kaffemaskiner.

Skribent

Hurtige klik fra Kina af Kim Rathcke Jensen. Jeg er journalist og BA i kinesisk. Jeg bor i Beijing, hvor jeg arbejder som Politikens korrespondent i Kina og Asien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *