Nyt i Shanghai: En miljøvenlig by uden biler og forurening

Skriv en kommentar
Erhverv / Kultur / Miljø

Grafik fra Arup.jpg De kalder det selv for verdens første miljørigtige by. Det er fremtidens by. Der ikke forurener og belaster miljøet.

Byen hedder Dongtan. Den er ved at blive bygget på en ø i Shanghai, og den er designet og planlagt af Arup Group, der er et engelsk konsulentfirma. Det skriver teknologimagasinet IEEE Spectrum, i deres seneste særnummer om megabyer.

Det er en bilfri by. Selv hybrid-biler er forbudte. Derimod bruger indbyggerne elbiler, cykler eller går. Normalt, mener man i Arup Group, bygger man byer op omkring vejnettet og bilerne. Men når man ved, at der ingen biler er, så vil man få en anderledes by.

Dongtan (东滩) vil også genbruge så meget som muligt. Al spildevandet, for eksempel. Energien vil komme fra biobrændsler, solenergi og vindmøller. Fødevarerne vil komme fra byens egne økologiske gårdbrug. Arbejdskraften vil være lokal. Og selvfølgelig vil byggematerialerne være miljøvenlige. Det er altså ikke nye teknologier, man bruger. Det nye er den måde, man kombinerer dem på. Eksperimentet skal vise, hvordan man kan udvikle en by på den rigtige måde.

Byen skal have 50.000 indbyggere i 2010. Og 500.000 indbyggere i 2050. Det er ikke meget, når man tænker på, at der alene i dag er omkring 14,5 millioner indbyggere i Shanghai. Derfor skal det blive spændende at se, om eksperimentet kan være med til at ændre resten af det tætbebyggede forurenings- og betonhelvede, som Shanghai flere steder har udviklet sig til i dag.

Noget kunne tyde på, at der vil gå et stykke tid før resten af Shanghai følger i Dongtans fodspor. Blandt andet er man ved at forberede en af verdens længste broer, der får til- og afkørsel tæt på den bilfrie miljøby. Samtidig ødelægger man også en af de få ubebyggede pletter af natur, der er tilbage i Shanghai i dag.

Men først skal de igang med at bygge byen. Det eneste, der indtil videre er kommet op at stå, er en kantine til de 200 arbejdere, der hver dag tager over på øen, så de kan tage hjem igen om aftenen.

:: På Chinadialogue er der en artikel og debat om projektet.

:: Guardian skrev i 2006 en artikel om Dongtan.

:: Og Wired gjorde det samme i 2005.

:: Via China Digital Times

Skribent

Hurtige klik fra Kina af Kim Rathcke Jensen. Jeg er journalist og BA i kinesisk. Jeg bor i Beijing, hvor jeg arbejder som Politikens korrespondent i Kina og Asien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *