Krisen om kinesiske varer II: Kina ansætter lobbyister og PR-bureau

Skriv en kommentar
Dagligvarer / Erhverv / Journalistik / OL 2008 Beijing

Lige for tiden kan man jo stort set ikke røre ved en vare, der er made in China, uden at dimsen eksploderer mellem hænderne på én, hele kroppen eksploderer i et kradsende fyrværkeri af eksem eller at varen er pumpet op med så meget bly, at man uden besvær kan bruge sin pegefinger som blyant.

Ok, det er måske en kende overdrevet, men de seneste cirka seks måneder er sagerne om de problematiske varer fra Kina vokset og vokset. En ny uge. En ny sag.

Det er der et ord for: Krise. Man kan endda gå så vidt som til at sige, at det er en PR-krise for Kina og især kinesisk eksport.

Og den kinesiske partistat har virkelig opført sig professionelt, fornuftig og ansvarligt gennem hele krisen. Nemlig ved at lukke øjnene, stikke fingrene i ørerne og højt råbe “LALALALALA”. Den har stort set begået enhver tænkelig brøler når det kommer til PR og krisestyring. Og kun bidraget til at cementere beviserne for, at partistaten gør alt for at skjule pinlige informationer.

Den kinesiske partistat reagerer først, da den langt om længe finder ud af, at al den negative omtale er helt enormt bad for business. Især når det kommer til et af de vigtigste markeder, det amerikanske, hvor alting anti-kinesisk har nået nye højder. Det er ikke fordi den nærer nogen bekymring for de kinesiske forbrugere, der er notorisk svagt stillede når det kommer til forbrugersikkerhed. Næh, næh.

Nej, det er fordi den økonomiske bundlinje er truet. Netop økonomisk vækst og fremgang er en, måske den, af de vigtigste grunde som Kinas Kommunistparti (中国共产党: Zhongguo Gongchangdang) har til at legitimere sin magtposition.

Nu er det så gået op for staten, at den har et problem. Derfor har den ifølge New York Times, som jeg tidligere har været inde på, ansat pr-bureauet Ogilvy Public Relations til at forklare sig ud af den penible situation.

Partistaten er virkelig ved at opruste PR-krigen. Den har også ansat Patton Bogs, der er en af de største amerikanske lobby-virksomheder. Det kan man læse i en udmærket og læsværdig artikel fra YaleGlobal.

Eneste “men” omkring artiklen er følgende citat, der handler om hvordan den kinesiske stat reagerer på kritikken:

“They really improved compared to the way they responded in the past,” he said. “I think they recognized that people need information.”

Hvem er det så, der siger det? Jo, manden hedder Scott Kronick og er direktør for Ogilvy Public Relations i Kina.

Skribent

Hurtige klik fra Kina af Kim Rathcke Jensen. Jeg er journalist og BA i kinesisk. Jeg bor i Beijing, hvor jeg arbejder som Politikens korrespondent i Kina og Asien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *