Det er en myte: Den kinesiske middelklasse findes ikke

Skriv en kommentar
Erhverv / Kultur / Politik

xinjiekou_400x300.shkl.jpg

Der er ingen kinesisk middelklasse. Den findes ikke. Det er en myte.

Det kan man læse i en interessant artikel i The Australian, der har interviewet David Goodman, der er professor på University of Technology i Sydney.

The assumption of middle- class behaviour, especially in patterns of consumption, “is to be expected as a function of globalised commercialism,” with Gucci, Loewe and Louis Vuitton brands targeted at the wealthy consumer in Shanghai and Beijing, as well as in Milan and New York.

But Goodman insists China’s “new rich categories of entrepreneurs are less the new middle class than a future central part of the ruling class”. They are quite unlike the 19th-century European bourgeoisie in the extent to which they have emerged from and retain close relationships with the established political system.

For this is not China’s first wave of modernisation, as often presumed by those who believe Deng Xiaoping conjured this remarkable industrial machine from an imploded peasant nation.

Og hvad med de mange entreprenører, der er dukket op i Kina de seneste år? Jo, de er tæt bundet sammen med partistaten. De er, skriver han, hverken uafhængige eller uden for det politiske establishment.

Tværtimod er de en fuldt integreret del af partistaten, og de benytter sig af netværk der er etableret på indflydelse i partistaten. Når de indflydelsesrige kadrer går på pension, bliver derres børn forretningsmænd, der er afhængige af deres forældres netværk. Derfor er:

“… ownership, management and control are intertwined in ways that cut across previous analyses of middle (or indeed any other) class behaviour”.

And promoting the new entrepreneurs and the new rich as “the new middle classes” fits well the ideological constraint of today’s rulers against celebrating conspicuous wealth. All China’s classes are increasingly portrayed as middle. It’s just that some are decidedly more middle than others.

Det har Christine Lu, der står bag China Business Network, startet en diskussion om, som du kan følge på hendes blog.

:: Billedet er fra Wikipedia og viser Xinjiekou, der er shoppinghjertet i Nanjing

Skribent

Hurtige klik fra Kina af Kim Rathcke Jensen. Jeg er journalist og BA i kinesisk. Jeg bor i Beijing, hvor jeg arbejder som Politikens korrespondent i Kina og Asien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *