Søgemaskiner i Kina: Google vil give gratis musik til kineserne

kommentar 1
Erhverv / Internettet / Medier

slogo-chunjie-08.gifGoogle har vænnet sig til at være den største søgemaskine på stort set alle markeder. Undtagen i Kina. Her får de bank af Baidu.

Googles strategi har været noget flakkende i Kina, men nu ser de ud til i den grad at have en plan. De vil give kineserne gratis musik, som jeg skriver om i dag i Berlingske Business.

Kampen mellem Google og Baidu svarer til en hamster, der slås med en gorilla. I hvert fald hvis man sammenligner størrelsen på de to virksomheder.

Sidste år tjente Baidu omkring 400 millioner kroner, og de havde indtægter for i alt 1,1 milliarder kroner.

Til sammenligning tjente Google 21 milliarder kroner, og havde indtægter for 84 milliarder kroner.

Det kinesiske marked for søgemaskiner var i det seneste kvartal i 2007 på 670 millioner kroner. Det nappede Baidu 60 procent af. Langt nede på andenpladsen ligger Google med 26 procent af markedet.

JPMorgan forudser, at hele markedet for annoncer på nettet vil stige med 50 procent i 2008. Blandt andet på grund af OL i august.

En af grundene til, at Baidu.com er kinesernes foretruken søgemaskine, er, at de kan downloade musik fra Baidu. Ligesom man på Google kan søge specifikt på videoer, billeder, nyheder, kort og så videre, kan man også søge efter musik på Baidu.com. Problemet er bare, at sangene er ulovlige piratkopier. Det har Google hidtil holdt sig langt væk fra, hvilket er med til at forklare deres problemer i Kina.

Men nu er Google gået sammen med Top100.cn. Her kan kineserne (lovligt) købe og downloade sange fra både kinesiske og internationale pladeselskaber. Top100.cn har hidtil solgt sange for en yuan, hvilket nogenlunde svarer til 70 øre. Med det nye samarbejde bliver det gratis for kineserne at downloade musik fra Google. Google vil så hente penge hjem ved eksempelvis annoncer.

Det sker med pladeselskabernes velsignelse. De senere år har de store internationale pladeselskaber snorksovet været meget forsigtige med at sælge deres musik på internettet. Derfor kan det umiddelbart være underligt, at selskaberne er gået med til den nye aftale med Google. Det hænger sammen med, at der stort set ikke eksisterer et marked for lovlig musik i Kina. Det er nærmest umuligt at købe Cd’er eller DVD’er, der ikke er ulovlige kopier.

Det er selvsagt noget, som pladeselskaberne og deres organisation, International Federation of the Phonografphic Industry (IFPI) er endog meget trætte af. Men nu er IFPI også gået til modangreb mod Baidu.com. Ifølge for eksempel BBC og Financial Times har de lagt sag an mod den kinesiske søgemaskine, der så åbenlyst overtræder stort set enhver form for copyright.

IFPI har tidligere tabt en sag mod Baidu.com. Men sidste år vandt organisationen en sag over Yahoo China, og derfor prøver IFPI endnu en gang at hive Baidu.com i retten.

Hvis Baidu.com taber sagen, kan det være med til hurtigere at skrue op for Googles markedsandel i Kina. Det er et marked, som Google ikke kan tillade sig at ignorere. Ifølge den seneste rapport (åbner i .pdf) fra China Internet Network Information Center (CNNIC), er der i dag 210 millioner kinesere på internettet. Dermed kommer Kina i 2008 til at overhale USA, der hidtil har ligget på førstepladsen med 215 millioner internetbrugere.

Det er nok ikke helt tilfældigt, at nyheden om Googles samarbejde med Top100.cn og nyheden om IFPIS sagsanlæg kommer i den samme uge. Under alle omstændigheder ser det ud til, at Baidu er på vej ind i vanskeligheder.

Baidu har hele tiden selv ment, at grunden til deres succes er, at de kender markedet og kineserne bedre end Google. Det har de måske ret i. På mange måder ligner de to søgemaskiner hinanden. For eksempel i layout. Alligevel er der forskel på, hvordan brugerne ser på de to sider, som denne eyetrack-undersøgelse viser:

In a test conducted with Chinese subjects, eye scanning on Google.cn was more focused in the upper left hand corner compared to Baidu despite the fact that both search engines have nearly identical page layouts. Baidu users also scrolled down the page more than the Google users, but clicked on less sponsored listings–less than 1 percent compared to 3 percent for Google. …

On Baidu, less than 45 percent of all clicks took place in the first 3 organic listings. This was much less focused than Google.cn where over 70 percent of all clicks took place on the top 2 organic results alone. Baidu pages also had significantly longer reading times–an average of 55 seconds–compared to 30 seconds on Google.cn.

Det er ikke kun grafikken, der ligner hinanden på de to søgemaskiner. De har også mange af de samme tjenester, for eksempel kan brugere søge på nyheder, video, fotos og så videre.

Baidu tilbyder nogle ting, som Google ikke gør. For eksempel musikken, som jeg skrev om tidligere. Baidu udbygger konstant sine tjenester, og er måske på vej til at gå i retning af at blive en portal. For eksempel har de lige lanceret en tjeneste, der hedder Baidu Zhishi (百度知识掌门人). Det kan oversættes til Baidu Viden, der er en slags Q&A, hvor brugerne svarer på andre brugeres spørgsmål.

De har også Baidu Baike (百度百科), der er en service som Wikipedia, de har netop lanceret underholdsningskanalen Baidu Yule (百度娱乐), og det er jo 2008, så der er selvfølgelig også kommet en olympiske portal.

Derudover er der også forskel nede under motorhjelmen på de to maskiner og – ikke mindst – kvaliteten af søgningerne. Min egen erfaring er, at Baidu er langt bedre og finder flere resultater end Google.cn. Især når det kommer til deres nyhedssøgning. Omvendt kan Google være mere præcis i sin søgning.

:: Billedet er fra Baidu, der har pyntet deres logo i anledning af det kinesiske nytår.

Skribent

Hurtige klik fra Kina af Kim Rathcke Jensen. Jeg er journalist og BA i kinesisk. Jeg bor i Beijing, hvor jeg arbejder som Politikens korrespondent i Kina og Asien.

1 Kommentar

  1. Pingback: En mands tårer: Google åbner musikbutik i Kina | KINABLOG.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *