Nationalisme i Kina: Kinesere på gaden protesterer mod Carrefour

Skriv en kommentar
Erhverv / Internettet / Medier / OL 2008 Beijing / Politik

15581471415338699661.jpg

I går lørdag var der spredte protester mod Frankrig rundt om i Kina. Det meste af vreden mod Frankrig, Vesten og de vestlige mediers dækning af OL og faklen er dog stadig mest tydelig på nettet. I fredags talte jeg med flere kinesere foran en af Carrefours butikker i Beijing.

»Forretning er forretning. Politik er politik. Og det skal ikke blandes sammen«, mener Yao (姚). Han er en lidt krumrygget og lettere overvægtig kineser i krøllet skjorte, og han siger selv, at han er forretningsmand.

Yao har lige været inde og købe ind i den franske supermarkedskæde Carrefour, og han er ikke specielt vred på Frankrig.

Det er flere af de kinesiske internetbrugere derimod, og de er ved at organisere en boykot mod Frankrig. Det går især ud over den franske supermarkedskæde Carrefour, der er en af Kinas største, og som har 44.000 ansatte i 122 butikker over hele landet. Internetbrugerne vil forsøge at få kineserne over hele landet til at boykotte Carrefour den 1. maj. Boykotten af Frankrig kommer også til at gå ud over varemærker som Luis Vuitton, Givenchy, L’Oreal og Sephora.

Carrefour har seks af sine store butikker, der vel mest kan sammenlignes med en dansk Bilka, i Beijing. Her fredag eftermiddag var der roligt og ingen demonstrationer foran den Carrefour, som Yao vil fortsætte med at komme i sin Carrefour:

»Boykotten vil forsvinde af sig selv på et eller tidspunkt,« mener Yao. Den pragmatiske 35-årige forretningsmand er mere interesseret i hvad han køber, end hvor det er lavet.

En af de andre kunder, der lige er kommet ud af Carrefour, kan godt forstå boykotten:

»Jeg er vred over de vestlige mediers dækning,« siger Gei (葛). Hun er en velklædt og trendy storby-husmor med store solbriller i panden, der er ved at sætte to fyldte indkøbsposer op i sin cykelkurv. Hun mener ikke, at de vestlige medier fortalte den rigtige historie om uroen i Paris. Da faklen ramte den franske hovedstad, blev der råbt skældsord ad de kinesiske studenter, der ikke fik lov til at fortælle om deres støtte til Kina. Det var kun de anti-kinesiske synspunkter, der kom frem i medierne, mener hun.

»Men jeg er rationel. Jeg vil fortsætte med at købe ind i Carrefour og købe franske produkter,« siger hun.

En af servicemedarbejderne inde i supermarkedet, er derimod godt gal på sin arbejdsgiver. Han vil ikke have sit navn i avisen, for han vil ikke miste sit arbejde, siger han. Selvom han arbejder for Carrefour, er han ikke imod boykotten:

»Jeg elsker mit land. Så jeg er vred over, at Carrefour støtter den tibetanske uafhængighed. Carrefour gør forretninger i Kina, så hvordan kan de behandle landet på den måde,« siger han. Han kan dog ikke svare helt præcist på, hvordan Carrefour støtter den tibetanske uafhængighed.

Flere internetbrugere og medier gør ellers hvad de kan, for at få kineserne til at boykotte Frankrig og Carrefour, der hedder Jialefu på kinesisk. Blandt andet gennem hjemmesiderne anti-jialefu.cn og anti-carrefour.com. Og gennem sms’er, der opfordrer til boykot, og på internettet hvor der er lister med franske virksomheder og varemærker på internettet.

Det er dog ikke alle virksomhederne, som er franske. På en af listerne er det tyske undertøjsfirmaet Sloggi også med. Italienske Dolce & Gabbana står på en anden liste sammen med det amerikanske kosmetikfirma Urban Decay.

Nogle netizens er også begyndt at tale om en boykot af den amerikanske burgerkæde KFC. Der er også diskussioner på nettet, om man skal boykotte tyske og engelske produkter. Men det er langt fra alle, der har lyst til at boykotte udlandet. En af kommentarerne lyder: ”Boykotte Vesten? Hvornår vil kineserne bruge deres intellekt til at bekæmpe ilden i deres hjerter? Vi befinder os ikke længere i tiden med Den-Lukkede Dørs politik”.

Skribent

Hurtige klik fra Kina af Kim Rathcke Jensen. Jeg er journalist og BA i kinesisk. Jeg bor i Beijing, hvor jeg arbejder som Politikens korrespondent i Kina og Asien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *