OL i Beijing: Problemer for amerikansk reklamebureau

kommentarer
Humor / Nationalisme / OL 2008 Beijing

11589440_400x261.shkl.jpg

Det amerikanske reklamebureau TBWA Worldwide har fået problemer i Kina. Det viser sig nemlig, at bureauet er godt i gang med at bearbejde Kinas internationale image. På to ret forskellige måder.

På kontoret i Beijing har man lavet en kampagne for Adidas, der fokuserer på kinesisk stolthed, og som har stærke kinesiske atleter, der bakkes op af horder af fans.

På samme tid arbejdede kontoret i Paris på en kampagne for Amnesty International. Som viser sønderbankede kinesiske atleter, der tortureres af myndighederne.

Amnesty International har ellers droppet reklamen, fordi deres OL-kampagne går ud på at sende et budskab om positive forandringer i Kina. Men de gav TBWA lov til at vise reklamen en enkelt gang, så den kunne deltage i konkurrencen 2008 Cannes Lions International Advertising Festival, hvor den vandt en bronzemedalje.

I hovedkvarteret i New York kendte man ikke noget til reklamen.

»Hvis TBWA’s ledelse havde vidst noget om denne kampagne, så ville den ikke have fået lov til at deltage i konkurrencen, for den ville aldrig være blevet lavet,« siger Tom Carrol, der er chief executive fra TBWA Worldwide til Wall Street Journal.

Miseren har fået flere kinesere til at tale om en boykot af TBWA og deres kunder.

»Boykot dem. Ingen kompromis. Fra i dag vil jeg aldrig købe et produkt, som TBWA har lavet reklamer for,« skriver brugeren “sort flodhest” på internetforumet Tianya.cn, der er et af Kinas mest populære fora.

En anden skriver:

»Hvorfor Frankrig? Hvorfor altid Paris?«

For det har især vakt opmærksomhed, at der endnu en gang er franskmænd i hovedrollen. De kinesiske nationalister føler sig nemlig endnu en gang stødt på den patriotiske ære.

Den olympiske fakkel havde en turbulent tur gennem gaderne i Paris i april, og det fik fornærmede kinesiske forbrugere til at boykotte franske produkter og virksomheder. Blandt andet den franske supermarkedskæde Carrefour. Langt de fleste forbrugere ændrede dog ikke deres indkøbsvaner, og gassen gik hurtigt ud af boykotten.

Skribent

Hurtige klik fra Kina af Kim Rathcke Jensen. Jeg er journalist og BA i kinesisk. Jeg bor i Beijing, hvor jeg arbejder som Politikens korrespondent i Kina og Asien.

2 Kommentarer

  1. Pingback: OL i Beijing: I arbejdslejr for at tage fotos af sammenstyrtede skoler | KINABLOG.dk

  2. Pingback: Mao Zedong og tyske kondomer: Nej til skaldede sædceller | KINABLOG.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *