En mands tårer: Google åbner musikbutik i Kina

Skriv en kommentar
Internettet / Kultur

Google musik butik kina.jpg

Google sælger nu musik på nettet i Kina. Jeg skrev om den amerikanske søgemaskines planer tilbage i februar, men i denne uge åbnede musikbutikken så endelig.

Og sikke noget skrammel. I hvert fald i mine vestlige ører. Kinesisk popmusik får Richard Ragnwald, Melodi Grand Prix, Dansktoppen og tyske schlagere til at lyde som eksperimenterende og nyskabende undergrundsmusik.

Lyt for eksempel til “En mands tårer” (男人的眼泪) der ligger på andenpladsen, “Det eneste minde” (独家记忆) på tredjepladsen og “Vores kærlighed” (我们的爱)på ottendepladsen.

Bortset fra musikken er det en udmærket butik. Man klikker på en sang, et nyt vindue dukker op og her får man streamet hele sangen, som man også kan købe.

Google er ikke alene om butikken. Det sker i samarbejde med pladeselskaberne og top100.cn, hvor en af medstifterne i øvrigt er Yao Ming.

Bliver det så en succes? Mjarh… Kineserne er vant til at downloade alting gratis. Eller til at købe piratkopier i de utallige DVD-shops. Det er næsten umuligt at finde musik, film og software, der ikke er kopier.

Det er selvfølgelig ulovligt. Men – som altid i Kina – er der forskel på loven og om den så bliver håndhævet.

Derfor går der nok nogle år, før butikken for alvor kommer til at tjene penge. Og det afhænger af, om myndighederne begynder at gøre noget ved IPR i Kina.

Samtidig skal man huske på, at Google er den lille søgemaskine i Kina. Amerikanerne har kun 23 procent af markedet, hvor Baidu sidder lunt på 63 procent.

Der er ingen vestlige kunstnere i butikken. Jeg har i hvert fald ikke kunne finde nogen. Og desværre kan jeg ikke linke til den, for den virker kun inden for Kina.

Skribent

Hurtige klik fra Kina af Kim Rathcke Jensen. Jeg er journalist og BA i kinesisk. Jeg bor i Beijing, hvor jeg arbejder som Politikens korrespondent i Kina og Asien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *