Den falske fabriksarbejder: Er iPhone girl et pr-stunt?

Skriv en kommentar
Humor / Medier

iphonegirl-715740_200x267.shkl.jpg Inden jeg tog på ferie skrev jeg om iPhone girl.

Kort resume – en englænder købte en iPhone. Og fik sig en overraskelse. Der lå billeder af en smilende fabriksarbejder på den nye telefon. Han sporede den unge kvinde på billederne til den fabrik i Kina, der producerer Apples telefoner.

Historien om “Kinas smukkeste fabriksarbejder” bredte sig på nettet, og hun er gået hen og blevet en kultfigur.

Men passer historien eller er det blot et PR-stunt?

ESWN har oversat en artikel fra Beijing Youth Daily, der undersøger, om der er hold i historien. Eller om den er sat i gang af et hold PR-medarbejdere for at skabe reklame for enten Apple eller Foxconn, der er navnet på den kinesiske fabrik.

Imagethief vender også historien. Og han tror ikke, at den er et PR-stunt. Her er konklusionen:

Foxconn’s customers –and thus its main PR audience other than investors– are Big IT companies, such as Apple, HP and so on, who sell to the public and who generally like their contract manufacturers to stay as invisible as possible. In serving those customers, Foxconn lives and dies by its ability to maintain quality, consistency and product secrecy. Anything that makes the company look sloppy, as this does, seems unlikely to be part of a campaign they would orchestrate.

In fact, I rather expect they had some explaining to do, both to Apple and their other customers. This doesn’t look like a Foxconn PR campaign. I just don’t see what they gain. It looks more like something that might might make Foxconn’s PR people sweat.

Skribent

Hurtige klik fra Kina af Kim Rathcke Jensen. Jeg er journalist og BA i kinesisk. Jeg bor i Beijing, hvor jeg arbejder som Politikens korrespondent i Kina og Asien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *