Ugens fem klik om Kina: Fodbold, propagandafilm og mursten

Skriv en kommentar
Ugens Fem Klik

liningfoenix.jpg

• De færreste europæere kender sikkert Li Ning, men det er Kinas svar på Nike, som de ofte har ladet sig inspirere af. Måske også i den velkomponerede kampagne, der begyndte før OL, og som med brølende røde løver og en ditto fønix slår på den nationale stolthed. For den minder en del om Nikes, mener Littleredbook.

• Propaganda afdelingen for politiet i Zhuhai har lavet en video, der skal tiltrække nye jobansøgere. Og for nu at sige det pænt, så satser de ikke ligefrem på den type personer, der kunne finde på at hjælpe ænder over vejen. Til gengæld er der eddermame dømt Hollywood og Transformers, som Youku Buzz skriver. Betryggende.

• Lokalregeringen i Beijing vil nu bruge cirka 17 millioner kroner på byens fodboldhold Beijing Guoan (北京国安), der er en af de bedste klubber i Kina, og derfor så nogenlunde er på niveau med et fynsk oldboys hold. Og det er penge ud af vinduet, mener Huo Lei Fang, for pengene vil højst sandsynligt blot fordampe i korruption.

• Hvilke andre steder end Kina finder man mursten, der hedder Manlady.

• Svaret er nej. Og så alligevel. Der er altid en vej uden om et “nej” i Kina, også når det gælder de altid spaghetti-indviklede visa regler, der er stedse vanskeligere at få, jo længere man vil blive i folkerepublikken. En studerende, Paul Traynor, beskriver sin lange vej mod sit visum.

Skribent

Hurtige klik fra Kina af Kim Rathcke Jensen. Jeg er journalist og BA i kinesisk. Jeg bor i Beijing, hvor jeg arbejder som Politikens korrespondent i Kina og Asien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *