Viral markedsføring i Kina: Trådløst internet og kærestesorger

Skriv en kommentar
Erhverv / Internettet / Kultur / Medier

Lige nu er der et godt eksempel på, hvordan viral videoer og viral markedsføring bliver brugt i Kina.

Ordet viral kommer fra virus, og det er måske egentlig mere præcist at tale om virus markedsføring/reklame.

Hvad går det ud på? En virksomhed laver for eksempel et videoklip, der ofte ligner noget, som en amatør har lavet. Videoen er sjov, skræmmende eller fanger tilskueren på en anden måde, så han eller hun sender den videre til sine venner. Ofte uden at vide, at det er en virksomhed og et reklamebureau, som står bag.

En af de mest populære videoer på internettet i Kina lige nu, er et godt eksempel, som Youkubuzz skriver her.

Videoen er filmet med en mobiltelefon. Den viser en pige, der sidder til undervisning i et klasselokale. Hun har hovedtelefoner på, men på et tidspunkt tager hun dem af, og går ud af klasselokalet.

En af hendes klassekammerater hiver stikket ud, og gennem computerens højtalere kan man nu høre en dreng, der siger, at han ikke kan leve uden hende, at han er deprimeret og tal nu til mig. Altså en pige der lige har slået op med sin kæreste, og som nu sidder og taler og chatter med ham over internettet.

Alle føler med drengen, og da pigen kommer tilbage siger læreren, at hun hellere må ringe tilbage til den stakkels dreng.

Men hvordan i alverden kan der være trådløst internet i klasselokalet, spurgte Youkubuzz sig selv om og undersøgte sagen nærmere, som du selv kan læse i artiklen.

Efter en del gravearbejde viser det sig, at det er China Mobile og reklamebureauet Hylink Advertising, der har lavet en video for teleselskabets nye 3G Internet.

Nokia og Intel har også gjort noget lignende. Blandt andet med en tryllekunstner fra Taiwan, som man kan læse og se her på Littleredbook. Og her hvor der er flere eksempler fra Youku.

56minus1 har skrevet en glimrende baggrund om brands og virksomheder, der bruger video som kommunikation på forskellige måder.

Skribent

Hurtige klik fra Kina af Kim Rathcke Jensen. Jeg er journalist og BA i kinesisk. Jeg bor i Beijing, hvor jeg arbejder som Politikens korrespondent i Kina og Asien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *