Klonernes kamp: Internet og sociale medier i Kina

keyboard.jpg Når det kommer til sociale netværk (社会性网络) – som for eksempel Facebook, Digg, Myspace – og lignende ting på internettet, så er kineserne på mange måder længere fremme i skoene end os i Vesten, som denne rapport fra Forrester viser.

56minus1 gennemgår den kort her, hvor der også er gode grafikker.

De fleste af de sociale netværk er lokale udbydere. Ligesom kineserne foretrækker Baidu frem for Google.cn, så er eksempelvis Facebook også overhalet af lokale konkurrenter, og rasler derfor rundt nede på 16. pladsen.

Techcrunch har lavet en Top 19 over netværkene, og artiklen beskriver også de forretningsmodeller, som de kinesiske virksomheder har valgt, og som er anderledes end dem i Vesten.

En af dem, der blev interviewet til rapporten er Sam Flemming, der opsummerer brugen af de sociale netværk i Kina på denne måde:

1) social media in China is mainstream
2) creating content is more common than in the West
3) BBS discussion forums trump social networks
4) social media users have higher incomes, education, and consumption levels, compared to non-users.

56minus1 har også sat de forskellige tjenester ind i grupper, som han gennemgår her.

Littleredbook har også lige skrevet flere artikler om emnet, og her er den første, hvor man kan læse om de utallige Facebook kloner.

Især artiklen om den voldsomt populære Tianya er interessant, for der findes ikke noget lignende i Vesten:

It’s difficult to compare Tianya to Western sites, as it’s simply a massive forum. Perhaps blogger.com or wordpress.com come close – but not really. In fact no other site in China comes close to Tianya’s wide coverage of topics, and (most importantly) very active user/community support. When browsing through Tianya’s sensationalist content, I’m reminded of Western tabloid’s; however, on Tianya, the stories tend to be real, which is all the more interesting.

Sociale medier bruges i høj grad til tant & fjas i Vesten. Det er der også på Tianya. Men der er også langt flere seriøse debatter. Og flere af de senere års store historier kommer fra Tianya.

Tianya dukker også op utallige gange her på Kinablog.

Derfor bliver de sociale medier også både censureret og nogle gange endda også blokeret. Såsom Plurk, der er en populær Twitter klon.

Skriv kommentar Add yours ↓

Din kommentar