Sur forretning: Danone og Wahaha går hver til sit

Skriv en kommentar
Erhverv

water1_r4_c5_400x317.shkl.gif

Efter flere års kamp i de kinesiske retssale opgiver Danone nu kampen mod Wahaha.

Resultatet er, at Danone har solgt deres andel på 51 procent af aktierne i det fransk-kinesiske joint-venture, skriver blandt andre Bloomberg:

China’s Caijing Magazine said the sale fetched 300 million euros ($438 million), which would be less than a fifth of the $2.6 billion that Wahaha lawyers said Danone demanded when arbitration to end the dispute began last year. The companies were embroiled in more than 30 lawsuits as Danone accused Wahaha Chairman Zong Qinghou, one of China’s richest men, of unlawfully selling Wahaha-branded juice and tea outside their partnership.

Jeg har før skrevet om det besværlige ægteskab mellem den franske producent af yougurter og det kinesiske selskab med den mildt sagt svært karismatiske leder Zong Qinghou.

Sagen er et godt eksempel på, hvor besværligt det kan være for vestlige virksomheder at indgå joint-ventures med kinesiske. Det er også et godt eksempel på, hvor kreative kinesiske forretningsmænd kan være. Læs mere om sagen på på Ajourd’hui la Chine, Shanghai Daily og Financial Times.

Managing the Dragon har fulgt sagen i længere tid, og har en serie på ni artiklerne her.

:: PR foto fra Wahaha

Skribent

Hurtige klik fra Kina af Kim Rathcke Jensen. Jeg er journalist og BA i kinesisk. Jeg bor i Beijing, hvor jeg arbejder som Politikens korrespondent i Kina og Asien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *