Journalistik i Kina: Kaos på kritisk magasin

Skriv en kommentar
Journalistik / Medier

caijing magasin kina.jpg Der er kaos på magasinet Caijing (kinesisk og engelsk udgave), der er Kinas svar på Economist. Det er her, at man hidtil har fundet den bedste erhvervsjournalistik i Kina, men Caijing har også været kendt for at skrive kritisk om en lang række andre emner. For eksempel om censur.

Den skarpe profil skyldes især chefredaktøren Hu Shuli. Men hun har sagt op. Og det har 70 procent af de ansatte i magasinets forretningsdel også gjort over de seneste uger.

Det skyldes en intern magtkamp. Efter sigende fordi hun er uenig med ejerne om, hvordan magasinet og forretningen skal udvikle sig.

Men de seneste måneder er Caijing efter sigende også blevet presset af regeringen til at nedtone den kritiske linje, som jeg har skrevet om tidligere.

Her er en opsamling over det, der kan blive dødsstødet for et af Kinas bedste magasiner:

• New York Times har baggrund om krisen.

• Det har Wall Street Journal også, hvor de spørger om, hvad der vil ske med Caijing i fremtiden.

• I et internt memo forsøger ejerne at overtale medarbejderne til at blive og ikke følge med Hu Shuli, der efter sigende er på vej til at starte et nyt medie, skriver Guardian.

• De kaotiske forhold på Caijing er måske et tegn på kommende problemer for ytringsfriheden i Kina, skriver Forbes.

The New Yorker har en profil af Hu Shuli.

• Caijing er begyndt at censurere sig selv. Hvorfor? Det skriver en af magasinets tidligere redigerende om i Foreign Policy.

• I juli, før al balladen begyndte, interviewede Danwei en af de ansatte på magasinet om offentlighedens ret til informationer.

Skribent

Hurtige klik fra Kina af Kim Rathcke Jensen. Jeg er journalist og BA i kinesisk. Jeg bor i Beijing, hvor jeg arbejder som Politikens korrespondent i Kina og Asien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *