Google vs. Kina: De vestlige giganter taber i Kina

Skriv en kommentar
Erhverv / Internettet / Medier

logo-yy.gif De er store i Vesten. Men det går galt, når de kommer til Kina. Google er blot den seneste af de vestlige tech-giganter, der opgiver verdens største online marked med 350 millioner brugere.

Google har hele tiden halset efter den lokale konkurrent Baidu, der sidder solidt på over 60 procent af alle søgninger i Kina. For de vestlige tech-virksomheder har næsten alle mistet kampen til lokale konkurrenter.

• Fredag i sidste uge meddelte Microsoft, at direktøren for MSN China træder tilbage. Microsoft har siden 2005 stort set tabt kampen om de sociale netværk i Kina til den lokale konkurrent QQ, som i dag bliver brugt af flere hundreder millioner kinesere

• MySpace opgav og trak sig ud af Kina i 2007. Her var det også QQ, der fejede MySpace af banen. QQ ejes af Tencent, der onsdag offentliggjorde deres regnskab. Det viser en markedsværdi på over 200 milliarder kroner.

• Søgemaskinen Yahoo kom til Kina i 2004. Men opgav i 2007 og købte i stedet 40 procent af aktierne i den lokale Alibaba.

• EBay gik ind i Kina i 2003. Og ud igen i 2006, hvor det opgav kampen mod den lokale Taobao.com. Taobao er også langt foran den lokale Amazon.cn.

• Twitter har været blokeret i Kina siden juli 2009. Men selv da kineserne kunne bruge den, foretrak de ofte en af de mere end 40 lokale kopier.

• Det samme gælder for Facebook, der blev blokeret på samme tid sidste år. Kineserne foretrak allerede dengang kloner som Renren eller 51.com. Eller kaixin001.com, der er en næsten præcis kopi af Facebook, som stort set ingen kinesere bruger i dag.

Skribent

Hurtige klik fra Kina af Kim Rathcke Jensen. Jeg er journalist og BA i kinesisk. Jeg bor i Beijing, hvor jeg arbejder som Politikens korrespondent i Kina og Asien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *