Google vs. Kina: Baidu vinder første omgang

Skriv en kommentar
Internettet / Medier

logo-yy.gif Igen i dag skriver jeg i Berlingske her og her om Google, der har flyttet sin kinesiske søgemaskine til Hong Kong.

• Her er alle mine tidligere artikler om Google vs. Kina.

Google har aldrig haft den store succes i Kina. De har altid haltet bagefter den lokale konkurrent Baidu, der nu er på vej til at blive den helt store spiller på det kinesiske marked, der har 384 millioner internetbrugere. Men hvor står Baidu lige nu?

En af dem jeg har interviewet til en af dagens artikler er Kaiser Kuo. Du kan også læse mere med ham på for eksempel CNN og i Wall Street Journal. Der er en Q&A med ham på Reuters og han taler om sociale netværk i Kina på ReadWriteWeb.

Her får han lov til at give lidt længere svar, end der var plads til i avisen.

Er det Baidu, som er den store vinder?
Det vil det være på kort sigt, men ikke i det lange løb. De kommer til at samle en del af indtjeningen ind fra søgninger og reklamekroner. For folk er selvfølgelig ikke interesserede i at pumpe penge ind i en søgemaskine, der måske er på vej til at blive blokeret i Kina. Men Google efterlader et vakum, og det vil blive fyldt op med andre konkurrenter. For regeringen er ikke interesserede i, at der kommer et monopol. De vil have konkurrence.

Hvilke konkurrenter kan true Baidu?
Ikke nogen lige nu. Men der er Sogou og Soso, der vil forsøge at bevæge sig ind på nogle af Googles områder. Højst sandsynligt kommer der nye spillere som Alibaba, der vil lancere et søgeprodukt. For et halvt år siden lukkede Taobao og Alibaba for søgninger til Baidu, og det blev set som forberedelserne til en lancering af deres egne søgemaskiner.

Er Baidus forbindelser til regeringen en fordel?
Der er mange som taler om, at det er ulige konkurrence på grund af forbindelserne til den kinesiske regering. Men det er overvurderet. Baidu bliver nøje overvåget af regeringen og myndighederne, så de får ikke bare lov til at køre på frihjul. De har været under direkte angreb fra de statslige medier som for eksempel CCTV. De viste, at Baidu havde reklamer for falsk medicin. De har også afsløret, at Baidu tog sig betalt for at sælge bedre placeringer på søgemaskinen. Selv efter Googles annoncering har Folkets Dagblad også afsløret, at man kan finde pornografi på Baidu. Så det er altså virkeligt store, statsejede medier, der har langet ud efter dem.

Skribent

Hurtige klik fra Kina af Kim Rathcke Jensen. Jeg er journalist og BA i kinesisk. Jeg bor i Beijing, hvor jeg arbejder som Politikens korrespondent i Kina og Asien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *