USAs handelsunderskud med Kina: Myten om »Made in China«

Skriv en kommentar
Erhverv / Politik

Us pce geography china

Den amerikanske vicepræsident Joe Biden er lige nu på besøg i Kina. Et af emnerne, som han skal diskutere med sine kinesiske kolleger, er – som altid – det amerikanske handelsunderskud med Kina.

Sagen er, at de amerikanske forbrugere køber bunker af varer, der er »Made in China,« og det går ud over de amerikanske virksomheder. Dermed sender amerikanerne jo deres penge og arbejdspladser direkte til Kina, lyder argumentationen i USA.

Det lyder også meget rigtigt og logisk. Men passer det?

Nej. Det er en myte, siger Federal Reseve Bank of San Fransisco (FRBSF) i en ny udregning, som jeg skrev om i Berlignske Business, da den blev offentliggjort onsdag i sidste uge.

Hele 88,5 procent af amerikanernes forbrug er faktisk »Made in USA.« Det er kun 2,7 procent af af alle produkter og serviceydelser, som amerikanerne køber, der er lavet i Kina.

Men selv når amerikanerne så køber ting, der er importeret fra Kina, da bliver de fleste af pengene stadig i USA. For hver enkelt dollar går de 45 cent til Kina. Men 55 cent bliver i USA.

Tag for eksempel et par løbesko til 70 dollars, skriver FRBSF. De fleste af pengene går til transport af skoene fra Kina til USA. Til leje af forretningen, der skal sælge dem I USA. Til den amerikanske producent af skoene. Til markedsføring. Og til løn og forsikringer til de amerikanske arbejdere.
Med andre ord så er 55 procent af »Made in China« faktisk amerikansk.

De fleste af tingene, der kommer fra Kina, er billigere produkter som sko og t-shirts eller DVD afspillere og fjernsyn, der alt sammen fylder mere procentvis. Men ikke i reel værdi som varer fra eksempelvis Japan eller Tyskland.

Skribent

Hurtige klik fra Kina af Kim Rathcke Jensen. Jeg er journalist og BA i kinesisk. Jeg bor i Beijing, hvor jeg arbejder som Politikens korrespondent i Kina og Asien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *