Propaganda i Kina: Vores Beijing – vores sjæl

Skriv en kommentar
Kinesisk propaganda / Kultur / Politik

Beijing propaganda slogans kina

Jeg kan ikke huske, hvornår jeg første gang lagde mærke til »Beijings Sjæl.« Men en dag hang der er et rødt banner på en mur i min gade, hvor der med hvide skrifttegn stod »Vores Beijing – vores sjæl.«

Siden dukkede det og andre bannere og skilte op flere steder rundt om i byen, og det viste sig, at det var Beijings lokalregering, der var begyndt på en ny kampagne (ZH).

Den kinesiske hovedstad har fået et ny slogan, der hedder »Beijings Sjæl« – eller for at være præcis, »Beijing jingshen« (北京精神) der også kan oversættes til »Beijings ånd« – og den har efter sigende taget 18 måneder at lave.

Tre millioner beijingere skulle have stemte på nettet om, hvad der er byens sjæl. De fandt frem til det, som på kinesisk er fire ord, der består af otte tegn. Innovation (创新). Moralsk styrke (厚德). Tilhørsforhold (包容). Og patriotisme – altså kærlighed til sit hjemland (爱国).

Kina propaganda beijings aand Og det er langt fra den eneste propaganda kampagne og slogans, som Beijing er fyldt med. Her er eksempler fra nogle af de forskellige distrikter:

• Flere steder i Beijing
做文明有礼北京人
Vær civiliseret og høflig borger i Beijing

• Xicheng
做文明有礼北京人,建人文北京示范区
Vær civiliseret og høfligt borger i Beijing, opbyg humanistisk distrikt til forbillede

• Chaoyang
传播文明,引领风尚,文明朝阳,精彩有我
Udbred dannelse, vis vejen for fremherskende skikke, civiliseret Chaoyang, vidunderlige mig

全区之力,创文明城区,在更高层次上推动朝阳又好又快发展
Brug distriktets kraft, opbyg civiliseret distrikt, arbejd for at Chaoyangs udvikl når bedre og hurtigere stadie

• Chongwen
从我做起,根除陋习,打造崇文新形象
Begynd med mig selv, eliminer dårlige vaner, skab Chongwens nye image

• Xuanwu
讲文明礼仪、做文明宣武人
Brug civiliseret takt og tone, være civiliseret borger i Xuanwu

I 2007 begyndte myndighederne i Kina også en kampagne for at forny propagandaen og slogans omkring etbarns-politkken, som jeg skrev om dengang her på Kinablog.

Man ville af med de gamle slogans. Tiden var løbet fra dem, og man kunne ikke ligefrem beskylde dem for at være hverken nænsomme eller politisk korrekte. Et par eksempler på de barske slogans:

普及一胎、控制二胎、消灭三胎
Popularisere den førstefødte, kontrollere den anden, fjerne den tredje

一人超生,全村结扎
En der får børn uden for etbarnspolitikken, kvæler hele landsbyen

Derfor gik man igang med at finde 190 nye slogans, der kunne rulles ud på bannere og males på husmure over hele Kina. Det arbejde blev man færdig med i slutningen af februar, som du kan læse for eksempel her på Guardian.

Endelig er der også lige nu en kampagne for Lei Feng, som myndighederne forsøger at gøre relevant igen. Han var en uselvisk soldat, der blev dræbt ved en ulykke i 1962, og propagandaen udråbte ham bagefter til en mønsterborger, som alle kunne lære noget af, og som et eksempel til efterfølgelse.

Det er blot tre eksempler på nogle af de kampagner, der kører lige nu. Som der var en der skrev på Weibo forleden:

最近发现北京到处都是标语,北京精神、雷锋精神,各种标语各种精神,都快赶上文化大革命了
På det seneste har jeg lagt mærke til slogans overalt i Beijing om Beijings Ånd og Lei Fengs ånd. Der er så mange slogans, at det minder mig om Kulturrevolutionen

Derfor er det ikke så mærkeligt, at kineserne bliver blinde overfor myndighedernes og partiets visuelle støj, der bliver blæst ud over dem på husmure og gavlreklamer.

Tag for eksempel kampagnen om »Beijings Sjæl« som et eksempel på den løftede pegefinger.

Officielt var de otte tegn, som de tre millioner netbrugere efter sigende har stemt sig frem til, helt fantastiske, for det viste endnu en gang »de betydelige frugter af beijingernes åndelige hjemstavn,« som der stod i en fuldt opskruet kommentar i den ellers så ofte kritiske tabloidavis Beijing Aftenpost.

Men hvem bestemmer, hvad der udgør sjælen i en by? For undskyld mig, skrev digteren og kulturkritikeren Yu Kuangzheng i avisen Økonomisk Observatør:

»Uanset hvor længe jeg kigger på det, så kan jeg ikke se »visdommen« i de otte tegn i sloganet. De adskiller sig jo ikke fra en hvilken som helst virksomheds reklameslogan,« skrev Yu, for en by har en sjæl, men det er ikke noget som en regering blot kan proklamere.

»Tværtimod. De udstiller tomheden i »Beijings åndelige hjemstavn,« skrev Yu Kuangzheng.

Lige som så mange andre kritikere mener han, at de kinesiske byer har tabt deres særpræg. Jo, du er ikke i tvivl om, at du er i hjertet af Beijing, når du står på den 440.000 kvadratmeter store Himmelske Fredsplads, der er omgivet af Kejserpaladset og de to arkitektoniske knytnæver Nationalmuseet og Folkets Store Sal. Men tag udenfor den tredje, fjerde, femte eller sjette ringvej, og det er de samme bygninger, der ligger i alle millionbyer i Kina.

De seneste årtier er templer revet ned, de gamle teatre for længst forsvundet, markeder lukket, Beijings bydele med hutonger forsvundet. Alle sociale, kulturelle, religiøse og historiske bånd mellem beijingere og Beijing er kontrolleret af Kinas Kommunistparti, og værdierne defineret af det politiske system.

Staten har ikke en bestemt filosofi eller et etisk fundament, så magt og velstand spiller en central rolle, når ånd og værdier skal defineres, mener Yu Kuangzheng, der som så mange andre kinesere ser det moderne Kina fyldt op af en værdimæssig tomhed. Som de otte tegn i »Bejings Sjæl« er et bevis på.

»Det er tydeligvis ikke andet end tomme ord i en by, som ikke har nogen værdier, der kan skabe byens sjæl,« skrev Yu.

Skribent

Hurtige klik fra Kina af Kim Rathcke Jensen. Jeg er journalist og BA i kinesisk. Jeg bor i Beijing, hvor jeg arbejder som Politikens korrespondent i Kina og Asien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *