Kult: Kinas Kommunistparti aflyser Jordens undergang

Skriv en kommentar
Politik

MAIN201212211437000066950775062 500x403 shkl

Verden står her endnu. Den gik ikke under i fredags, der var 12-21-12, hvor Mayernes kalender sluttede. Faktisk er mexikanske arkæologer ikke engang sikre på, at det nu egentlig var i fredags, at kalenderen skiftede og begyndte en ny cyklus, for der er et par dages unøjagtigheder.

Men nu burde den sidde i skabet. Det er søndag. Vi er her endnu. Hysteriet omkring dommedagen er dog ikke forbi her i Kina, hvor der kommer et efterspil.

I de seneste uger har Kina slået ned på en religiøs kult, der kalder sig selv for ’Almægtige Gud’. Den kristne gruppe har blandt andet spredt Mayaernes budskab om dommedag, og det har fået myndighederne i flere provinser til at arrestere mindst 1000 personer for at sprede rygter.

Gruppen, der blev dannet i Kina i begyndelsen af 1990erne, har blandt andet trykt pamfletter og udsendt SMSer, hvor der står, at Jorden vil blive ramt af ’store tsunamier og jordskælv’, som den 21. december vil udslette ’halvdelen af de gode mennesker og alle onde mennesker’. Medlemmerne i ’Almægtig Gud’ mener også, at Jesus genopstod den 9. december i Beijing. Han er nu tilbage på Jorden i skikkelse af Deng, der er en kvinde fra Henan provinsen.

I øvrigt er det aldeles uklart, hvad koblingen er mellem alt det og mayaernes kalender.Men i de seneste måneder har der været flere andre mere eller mindre vilde spekulationer i Kina, som har forbindelse til Mayaernes kalender og dommedagsprofetierne.

For eksempel i et lille amt i den sydlige Sichuan provins. Jorden vil blive indhyllet i mørke i tre dage efter den 21. december, og det tog beboerne meget seriøst. Rædselsslagne indbyggere tømte de lokale butikker for stearinlys og tændstikker.

I den vestlige Xinjiang provins har en bonde ifølge flere medier også brugt hele sin opsparing på cirka en million kroner på at bygge en 60 ton Noahs Ark af stål og kulfiber. Andre steder i Kina har bønder bygget forskellige former for redningsfartøjer.

Dommedagsprofetierne har også været tæt på at koste liv. I forrige uge gik en 36-årig mand ind i en børnehave i landsbyen Chengping, der ligger i Henan, hvor han angreb 22 børn med en kniv. Ingen blev dræbt, men flere blev alvorligt såret, før han blev overmandet af vagter.

Manden, Min Yongjun, er i politiets varetægt, og han indrømmede tidligere i denne uge, at han var ’psykisk’ påvirket af Mayaernes profetier.

De kinesiske myndigheder har også andre grunde til at stoppe rygter og sende et hårdhændet budskab til kineserne og en gruppe som ’Almægtige Gud’´. Den omtaler nemlig Kinas Kommunistparti som den ’store røde drage’, der skal bekæmpes.

Etpartistaten slår ned på enhver trussel, der kan true partiets monopol på magten. Men frygten for hemmelige organisationer og kulte går tilbage til Taiping oprøret i 1850-1864, hvor 20 millioner døde i en borgerkrig, der var tæt på at vælte kejserdømmet.

Evan Osnos på New Yorker har et godt eksempel fra Beijing, hvordan myndighederne aktivt forsøger at bekæmpe kulte og grupper som Falun Gong ved at sætte plakater op ude i lokalområderne:

One cartoon showed a smiling trio of women. It turned out, according to the poster, that they were “forming secret ties and an underground gang to cause trouble and destruction.” Another panel showed a man running around town, posting what was described as “reactionary slogans and banners and counter-propaganda on front doors, and in bicycle sheds, and mailboxes.” One more cartoon showed a woman at a computer, where she discovered that cults will “use computer networks to create and spread all manner of rumors, and throw social order into disorder.”

The last cartoon I saw before I continued on my way showed a group of men talking about what happens in the halls of official power in Beijing—a fairly common occurrence in a year like this. But that, the cartoon explained, was a trick known as, “Using hot topics that people are interested in to make a ruckus, confuse public opinion, and damage stable communities.” The poster suggested a countermeasure: “Keep away from the back-alley grapevine, avoid being taken advantage of by cults.” It showed a hand on which was written four habits to remember: “Don’t listen, don’t read, don’t share, and don’t join.”

Og myndighederne har måske grund til bekymring. Der er ingen solide tal for, hvor mange medlemmer der er. Men ‘Almægtige Gud’ er især populær på landet, og det er der en grund til. I de her år debatterer kineserne, hvad de kinesiske værdier egentlig er i dag, for Kinas økonomiske fremskridt og moderniseringen i de seneste årtier har betydet, at jagten efter rigdom og penge er blevet et mål i sig selv. Det er den kinesiske drøm. At blive rig. Jeg har i øvrigt også skrevet om forskellen mellem rig og fattig her.

Derfor er der god grobund for en kult som ‘Almægtige Gud’ ude i landområderne

»Der er enorme problemer med ulighed og retfærdighed i Kina i dag, og de bliver især tydelige på landet. Levevilkårene er hårde, der er udbredt korruption og store forskelle i indkomst. Generelt har moral stadigt dårlige vilkår i Kina, hvor der er et vakum af moralske værdier, for alle er kun interesseret i at tjene penge«, fortæller Hu Xingdou, der er økonom og en kendt og åbenmundet kritiker, over telefonen.

New York Review of Books argumenterer Ian Johnson for, at manglen på værdier har givet et enorm interesse for religion, der er stærkt på vej tilbage til Kina i de her år:

Earlier this month, for example, the state-run Chinese Catholic Patriotic Association came down hard on a recalcitrant bishop by revoking his appointment as coadjutor bishop of Shanghai. Thaddeus Ma Deqin had stunned churchgoers on July 7 when at the end of the ceremony consecrating him as bishop, he said his new post left him with no time to fulfill his duties in the state-run association, which the government had set up to bypass the Vatican. His stand won him wide admiration among Chinese Catholics, but the government apparently felt it had to push back by making it clear that bishops cannot opt-out of the government organization.

Tibetan Buddhists have also been served notice. Although among the Tibetan population it is very difficult to separate religious issues from ethnic unrest, the government views the Tibetan Buddhist clergy as hostile to Chinese rule and has started holding monks responsible for the nearly 100 self-immolations that have taken place since 2009. In recent weeks it has started prosecuting monks it says are responsible for the dramatic protests.

Protestant churches are also coming under scrutiny. Probably China’s fastest-growing religious movement, unregistered Protestant churches now attract some 40 million members, or twice the number of those who go to government-sponsored churches. Two years ago, the government issued a circular announcing it would register these churches and promptly closed down the country’s most famous unregistered church, Shouwang.

:: Tegning her fra Renmin Wang

Skribent

Hurtige klik fra Kina af Kim Rathcke Jensen. Jeg er journalist og BA i kinesisk. Jeg bor i Beijing, hvor jeg arbejder som Politikens korrespondent i Kina og Asien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *