Forvirring om nye trafikregler: Gul er den nye rød i Kina

Skriv en kommentar
Hverdag

U7107P1T1D25944803F23DT20130103050642

Der er kommet nye trafikregler i Kina, som jeg skrev forleden. Køreprøven er blevet sværere. Og der er kommet strammere regler i trafikken. Den engelske udgave af Global Times har en fin oversigt over reglerne og links til artikler.

En af de nye ting er, at bilister kan miste point på kørekortet, hvis de kører over for gult lys. Ikke rødt. Men gult. Hvis man ruller bilen ud under den gule lampe, så risikerer man at få klippet seks point.

I alt har man kun 12 point på kortet, så det har konsekvenser, og hvis de ryger allesammen, da skal man op til en ny køreprøve.

Intentionerne er måske gode. For Kina er trafikproppernes land. Der kommer flere og flere biler på de i forvejen dårlige og overfyldte veje, og den offentlige transport er elendig.

Trafikpropperne kommer på grund af en systematisk foragt for både sikkerhed, love og regler i trafikken, der også gør de kinesiske veje, cykelstier og fortorve til nogen af verdens farligste.

Men det er alligevel enormt dumt – måske endda ligefrem noller, som vi siger hjemme i Århus – at bilister skal standse for gult lys. Resultatet er indlysende nok, at folk klodser bremserne i, når de ser lyset skifte fra grønt til gult. Resultatet kan hurtigt blive flere uheld. Som man kan se i dette korte indslag om fire biler, der bankede op i hinanden.

Reglerne er da også blevet voldsomt kritiserede, som man kan læse her i China Daily og for eksempel her på Renmin Wang.

Men myndighederne har allerede konkluderet, at de nye regler, der trådte i kraft 1. januar, virker, og har pumpet den første statistik ud som viser, at antallet af uheld er faldet. Eller som Beijing News skriver, så faldt antallet af uheld i for eksempel Beijing med 9,3 procent og hele 23 procent i Tianjin fra den 31. december til den 1. januar.

I øvrigt imponerende hurtigt, som politiet på blot en dag formåede at samle alle tallene sammen og analysere sig frem til, at faldet ikke skyldes for eksempel at den 1. januar var en fridag med langt færre biler på vejene end den 31. december.

Simon Rabinovitch fra Financiel Times er selv blevet kylet rundt i en taxi, der hakkede bremserne i for gult lys, og har skrevet denne glimrende artikel. Her citerer han og oversætter et indlæg fra Googles tidligere chef i Kina, Kai Fu-lee, der er en populær blogger:

From the yellow-light incident, we can see the government’s thinking:

1. Just slap your head and you can draw up legislation right away (don’t think about the details, don’t ask for public opinion)

2. Chinese people don’t respect laws, so the laws must be stronger (deliberately distancing ourselves from international norms)

3. There are problems, therefore the new laws must be right (muddle up the problem and the solution)

4. One day’s improvement in the data means the new regulation must be effective (use pseudoscience and non-rigorous data to confuse people)

5. The problem is that drivers are not prudent enough (shift the blame).

:: Tegning fra Sina

Skribent

Hurtige klik fra Kina af Kim Rathcke Jensen. Jeg er journalist og BA i kinesisk. Jeg bor i Beijing, hvor jeg arbejder som Politikens korrespondent i Kina og Asien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *