Den Kinesiske Drøm: Beijing ruller nye propagandaplakater ud over byen

kommentar 1
Kinesisk propaganda / Medier / Politik

Kina beijing drom propaganda

Der er kommet nye propagandaplakater op i Beijing. De store af dem hænger på billboards langs veje og vejkryds. De mindre af dem hænger på vægge og ved for eksempel indgange til hospitaler og skoler.

Stilladser og de høje plankeværk, der altid omkranser byens mange og store byggepladser, er også blevet pakket ind i de nye budskaber.

Baggrunden er hvid. Og så er der for eksempel et foto af figurer, der forestiller børn. Nogle af dem skriver kalligrafi med pensler. Andre spiller strenginstrumenter. To sidder og spiller kinesisk skak. Motiverne og hele layoutet er moderne men tydeligt kinesisk og traditionelt.

På plakaterne står der også et slogan. Her er nogle eksempler:

»Hvorfor er Kina stærkt? Fordi det har Kinas Kommunistparti«.

»Kinas Kommunistparti er godt, Folket er glade«.

»Fremad Kina!«.

»Kommunisme er godt, og børnene er glade for Kina«.

»Forude venter kun foråret for Kina«.

Og på en af dem står der med store, sorte og røde skrifttegn: ‘Zhongguo meng, wo de meng’.

Kinas drøm, min drøm. Og det er det, som det handler om. Der er flere forskellige slogans, men alle plakaterne handler om det samme, og man finder dem overalt i Kina: ‘Den Kinesiske Drøm.

De er nemmet finde på nettet, og du kan se eksempler her eller på billederne nedenfor.

Hvad går det nye slogan, som generalsekretær Xi Jinping har lanceret, så ud på. Det skrev jeg om i Politiken i går:

Det bliver brugt af eksperter, kommentatorer og politikere, som forsøger at presse det ind i dokumenter og taler. Dermed viser partiembedsmænd på alle dele af etpartistaten og i partiet, at de har hørt og forstået beskeden fra oven, og at de er gode partimedlemmer. Det går tilbage til Maos tid.

Ny leder, nyt slogan. Sådan er det, når der kommer en ny mand i spidsen for etpartistaten. For Mao Zedong var det ‘Tjen Folket’. Jiang Zemin talte om ‘de tre repræsentativer’, der bestod af økonomisk produktion, kulturel udvikling og politisk konsensus. Og for Xi Jinpings forgænger, Hu Jintao, var det ‘videnskabelig udvikling’ og ‘det harmoniske samfund’.

Hver leder har sit vage slogan. Men alligevel er der en forskel denne gang. For hvor de før var stive og kedelige, så taler Xi Jinping denne gang direkte til følelserne. Og han hentyder til det gamle Kina og traditionerne. De samme traditioner og gamle kejserlige Kina, som Mao Zedong forsøgte at udrydde.

Kinas Kommunistparti har i årevis haft en stiltiende kontrakt med de 1,3 milliarder borgere. Partiet sørger for økonomisk vækst, så kineserne bliver – materielt – rigere. Og så er der ingen grund til, at ‘laobaixing’ – det kan oversættes til de ‘100 oprindelige familienavne’, men bruges i dag som et udtryk for hr og fru Jensen og almindelige kinesere – skal spekulere på politik. Det skal partiet nok sørge for.

Men de seneste tre årtiers økonomiske vækst er begyndt at falde. Problemerne er begyndt at komme med for eksempel social ulighed og forurening. Det er ikke tilfældigt, at Xi Jinping nu begynder at tale til følelserne. For den kinesiske drøm er ikke som den amerikanske, der handler om individets succes. Den kinesiske handler om partiets legitimitet. At Kinas Kommunistparti skal op at stå ved siden af de store symboler som Den Kinesiske Mur og Den Forbudte By.

Kina beijing drom propaganda II

Kina beijing drom propaganda III

Kina beijing drom propaganda IIII

Kina beijing drom propaganda V

Skribent

Hurtige klik fra Kina af Kim Rathcke Jensen. Jeg er journalist og BA i kinesisk. Jeg bor i Beijing, hvor jeg arbejder som Politikens korrespondent i Kina og Asien.

1 Kommentar

  1. Pingback: Propaganda i Kina: Gamle drømme til nyt Kina Journalistik, nyheder og baggrund om Kina af journalist Kim Rathcke Jensen KINABLOG.dk Journalistik, nyheder og baggrund om Kina af journalist Kim Rathcke Jensen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *