Nyt fænomen: Campinghabitten kommer til Kina

Skriv en kommentar
Hverdag / Kultur

JGJvsOvg Le8mLzKWnTFrc3K9IL990zyB6enIi04gyg

I Danmark er campingvogne siden især 1960erne blevet et kulturelt fænomen og et symbol på middelklassen. Men det er først nu, at de er begyndt at komme til Kina.

For middelklassen vokser. Og selv om langt de fleste kinesere stadig foretrækker at rejse på organiserede ture og i grupper, er der flere, som kører ud for at opleve friheden på landevejen og få oplevelser i naturen.

»At rejse med campingvogn er meget anderledes end traditionel turisme, men der bliver stadig flere, som gerne vil have en dyb turistoplevelse«, siger professor Cheng Shengkui.

Det skyldes et skifte i mentaliteten, hvor der traditionelt har været store forskelle mellem vesterlændinge og kinesere, mener professor Xie Wei fra Chengdu.

I tusinder af år har Kina haft en statisk kultur. Man har drukket te, spillet mahjong og etableret sig i huse, siger Xie Wei. Vesten har derimod været mere dynamisk med udforskning af naturen og havene, argumenter Xie.

»Kinas lange bondekultur har også formet fritidsaktiviteter og værdier. I Vesten har man allerede været igennem fasen med industrialisering, og det har vi ikke. Så bevidstheden om fritid er stadig markant anderledes«, siger Xie Wei.

Det skrev jeg om i går i Politiken, og du kan også se en video fra en campingplads i Beijing, som jeg besøgte. Her fra avisen:

Ifølge nogle statistikker er der kun omkring 10.000 af campingvogne og autocampere i Kina. Til sammenligning er der over 157.000 af dem i Danmark. Men salget eksploderer i Kina, og analytikere forventer, at tallet frem mod 2015 kan vokse til et sted mellem 20.000 og 50.000.

I Danmark begyndte campingvogne at blive populære i 1960’erne, da danskerne for alvor begyndte at tjene penge og købe biler. Sådan er det også i Kina.

I 2000 var der 3,6 millioner biler i Kina, men siden da er salget eksploderet. De seneste officielle tal viser, at der i 2011 var 62,3 millioner biler i Kina.

Den voldsomme vækst har medført en ny form for ferie – nemlig bilferien. Derfor er campingvogne det næste naturlige skridt, siger Liu Yaping, der er ekspert i turisme og professor på Guangxi Universitet.

»Stadig flere ejer deres egne biler og bruger dem til ferier. Derfor har de også et behov for mere udstyr og flere faciliteter, og her kan campingvogne og autocampere opfylde deres behov. De giver en større frihed«, siger Liu Yaping.

»Når man har fået sin bil, vil man også gerne tage hele familien med ud og køre. Og at campere udendørs med telte eller campingvogne er mere effektivt og sjovere end hotelværelser«, siger professor Cheng Shengkui, der er tilknyttet den statslige tænketank Chinese Academy of Social Sciences.

:: Foto: Sharron Lovell

Skribent

Hurtige klik fra Kina af Kim Rathcke Jensen. Jeg er journalist og BA i kinesisk. Jeg bor i Beijing, hvor jeg arbejder som Politikens korrespondent i Kina og Asien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *