Pressefrihed og penge: Bloomberg beskyldes for censur af kinesiske nyheder

Skriv en kommentar
Journalistik / Politik

Hvad er vigtigst – at tjene penge eller lave nyheder? Finansvirksomheden Bloomberg beskyldes for at censurere sine kinesiske nyheder for at beskytte lukrativ forretning i Kina.

I begyndelsen af november skrev New York Times en artikel om, hvordan chefredaktøren for Bloomberg News, Matthew Winkler, havde en telefonsamtale med fire af bureauets journalister i Hong Kong. De havde arbejdet på en artikel i det meste af et år, og den var på vej til at blive offentliggjort. Men Matthew Winkler skulle ikke have været glad for historien.

»Han sagde, ‘hvis vi kører den historie, så bliver vi smidt ud af Kina’«, sagde en anonym journalist, der ifølge New York Times havde været til stede under samtalen.

Samme uge blev en anden artikel, der var skrevet af en anden journalist hos Bloomberg, Cathay Chan, også standset, skriver New York Times. Den handlede om, hvordan børn af højtstående kinesiske ledere får lukrative jobs hos amerikanske investeringsbanker som for eksempel JP Morgan Chase.

Men Bloomberg har store interesser i Kina. Virksomheden sælger også terminaler, der bruges i finansverdenen. Et års abonnement kan kost op mod 100.000 kroner, og alene i Hong Kong er det en forretning, som Bloomberg tjener mere end 500 millioner dollars (2,7 milliarder kroner) på om året. Men salget i selve Kina er derimod i de senere år blevet stadigt sværere.

Det skiver jeg om i dagens Politiken. Du kan læse den første af artiklerne fra New York Times her. Den førte til, at Bloomberg journalisten Mike Forsythe blev afskediget, som NYT skriver her. NYT har i øvrigt også beskrevet, hvordan journalisterne på Bloomberg kan sætte ind særlig kode ind i artiklerne, så de ikke kommer ud i Kina.

BloombergTerminal

I sommeren 2012 afslørede Bloomberg, at den nuværende præsident Xi Jinpings familie har opbygget en formue på mere end en milliard kroner. Det er sket samtidig med, at Xi Jinping har gjort karriere i partiet.

Siden da har Bloombergs nyheder og hjemmeside været blokeret i Kina. Men det er blot en af mange måder, som etpartistaten Kina har straffet Bloomberg på. For eksempel får Bloomberg ikke lov til at deltage i pressemøder og begivenheder, der er åbne for andre udenlandske medier.

Seneste eksempel kom i går. I øjeblikket er den britiske ministerpræsident David Cameron i Kina, og her blev her en af Bloombergs journalister, Robert Hutton, nægtet adgang til et pressemød, som blandt andet Guardian skriver:

Hutton was told by an official on a bus ride from Beijing airport, after the prime minister’s overnight flight from London, that the Chinese had decided his presence at the press conference a few hours later would not be appropriate.

The official said: “We have been told by the Chinese authorities that it would not be appropriate for you to attend.”

A Number 10 spokesman said: “As soon as this issue became apparent on Sunday, we raised our concerns at senior levels and made clear it would be completely inappropriate to exclude journalists from the press statements.

“When we heard what had happened today we expressed our deep concern to senior Chinese officials about journalists being blocked.”

But Xi said he knew nothing about the subject when the prime minister raised the matter.

Skribent

Hurtige klik fra Kina af Kim Rathcke Jensen. Jeg er journalist og BA i kinesisk. Jeg bor i Beijing, hvor jeg arbejder som Politikens korrespondent i Kina og Asien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *